Pirogronian Pirogronian
282
BLOG

Skwantowany wikipedysta (2)

Pirogronian Pirogronian Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

Po raz kolejny wziąłem się za meczenie Wikipedii. Znów tematyka artykułów dotyczyła kwantów, chociaż tym razem niezupełnie. Bardziej skupiłem się na modnym znów na salonach temacie - eterze.

Tak więc, na pierwszy ogień - przetłumaczyłem artykuł Teorie eteru, opisujący m inn nowoczesne podejscie do zagadnienia, pojawiające się przy omawianiu mechaniki kwantowej, a konkretnie pewnych jej interpretacji.

Na drugie danie - Teoria fali pilotującej de Broglie. Większą część wyprowadzeń matemtycznych zostawiłem na później - przeciętny człowiek i tak nic nie zrozumie.

Następnie Skrócenie fali stojącej. Tym razem artykuł napisałem od podstaw - opierając się na stosownych fragmentach pracy Yurija Iwanowa, Milo Wolffa i Gabriela LaFreniere jako dodatek poglądowy. Rozpisałem zagadnienie na przypadek fali płaskiej a następnie opisałem poprawki, potrzebne dla fali sferycznej. Mało kto zna to zjawisko, a jeszcze mniej osób wie, że pozwala ono wytłumaczyć efekty relatywistyczne w sposób czysto klasyczny - mechaniczny. Wystarczy sferyczną falą stojącą zasymulować cząstkę materialną i wstawić to do Teorii eteru Lorentza (za którą wziąłem się na koniec) - żeby wszystko stało się łatwo wytłumaczalne na gruncie klasycznej fizyki ośrodka sprężystego. Prawda, że proste? Ale oczywiście - kto by mnie tam słuchał. Mimo to wam to piszę i pozdrawiam, nikogo przy tym, mam nadzieję, nie obrażając (pa Waldemar i jemu podobni mogliby wziąść przykład).

Ha, byłbym zapomniał. Przecież zmodyfikowałem również artykuł dotyczący efektu Dopplera, dodając do niego wzmiankę o efekcie na fali stojącej. Artykuł był "Na medal", mam nadzieję, że im go nie zepsułem ;-P

Pirogronian
O mnie Pirogronian

Drogi czytelniku. Nie chcę, żeby dochodziło miedzy nami do nieporozumień. Nie publikuję tutaj wiedzy objawionej. Jedyne, co robię, to mieszam w informacyjnym tyglu i wyławiam co ciekawsze moim zdaniem kawałki. Nawet, jeśli wykazuję się przy ich prezentacji dużym zaangażowaniem, to pamiętaj, że jestem w większości dziedzin tylko amatorem. Dlatego, mimo, że celowo nie wprowadzam nikogo w błąd, to pamiętaj, że... ...jesteś ciekaw, czy mam rację, to sam sprawdzaj informacje. Pozdrowionka :-P

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie