Pirogronian Pirogronian
467
BLOG

Teoria emisyjna balistycznego światła

Pirogronian Pirogronian Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 9

Był na salonach, a być może dalej jest, obalacz, którego nick już nie pomnę, a który wręcz się zapluwał, wymyślając na szczególną teorię względności. Cóż, i ja mam na jej temat trochę uwag, choć powody wielokrotnie wykładałem i przyznaję, że na dzień dzisiejszy są to sprawy w praktyce raczej symboliczne. Tenże bloger jednak, zapytany przeze mnie, jaką widzi alternatywę, napisal mi o "teorii emisyjnej", jako "prostej i logicznej". Wówczas nie wiedziałem, co zacz. Jednak niedawno trafiłem w angielksiej wiki na poświęcony tej teorii artykuł, który snadnie na fali zapalu przetłumaczyłem (proszę bardzo).

Teoria emisyjna balistycznego światła

Animacja przedstawiająca mechanizm powstwania artefaktów optycznych, gdyby teoria emisji była prawdziwa. (źródło: Wikipedia)

Hipoteza emisji (zwana również hipotezą balistycznego światła) głosi, że światło ma stałą prędkść nie względem obserwatora czy ośrodka, lecz względem emitera. Są warianty, które głoszą, że na skutek oddziaływania z materią przyjmuje ono potem stałą prędkość względem ośrodka materialnego, w którym sie porusza, lub też do kategorii emiterów zaliczające lustra.

Teorie emisji powstały jako alternatywa dla STW i, owszem, tłumaczyły wyniki eksperymentu Michelsona-Morleya. Z ww artykułu winika jednak, że zasadniczo na tym kończyła się ich zgodność z doświadczeniem. Niemal wszystkie bardziej zaawansowane eksperymenty, czy to z pomiarem prędkości, czy z użyciem interferometru, przeczyły każdej odmianie hipotezy balistycznego światła. Nie wiem, jak się ww bloger odnosi do tych argumentów, i chętnie bym takowe odniesienie zobaczył. Nie mam nic przeciwko obalaniu. Jednak, podobnie jak inni, posądzani na salonach o "twardogłowość", uważam, że należy robić to z głową, ot co.

Edit: Właśnei zauważyłem, że jedne z obalaczy również dostarczył argumentów przeciw teorii emisji. Zatem to na pewno nie o tego mi chodzi :) (swoją drogą - ww notka bardzo ciekawa).

Pirogronian
O mnie Pirogronian

Drogi czytelniku. Nie chcę, żeby dochodziło miedzy nami do nieporozumień. Nie publikuję tutaj wiedzy objawionej. Jedyne, co robię, to mieszam w informacyjnym tyglu i wyławiam co ciekawsze moim zdaniem kawałki. Nawet, jeśli wykazuję się przy ich prezentacji dużym zaangażowaniem, to pamiętaj, że jestem w większości dziedzin tylko amatorem. Dlatego, mimo, że celowo nie wprowadzam nikogo w błąd, to pamiętaj, że... ...jesteś ciekaw, czy mam rację, to sam sprawdzaj informacje. Pozdrowionka :-P

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie